22/07/2017

LUDWIG, DE ANDER ALS GEEN ANDER...

by ALAIN PRINGELS
LUDWIG

Eind jaren negentig ging ik met toenmalig artistiek leider van het NTGent Jean-Pierre De Decker kijken naar BLASTED, een stuk van Sarah Kane, bij PACT in Aalst. De regie maakte een diepe indruk op ons. Regisseur was Ludwig Dierinck. Al tijdens eerste gesprekken met Ludwig kwamen dezelfde inspirerende namen naar boven: Romeo Castellucci, Jan Lauwers, Anna Teresa De Keeramaeker, Isabelle Huppert, Michael Hanneke, Elfriede Jelinek, David Lynch… Bovenal bleken we ook nog dezelfde filosofen te lezen Baudrillard, Zizek en Badiou. Stof genoeg voor lange gesprekken. Een samenwerking kon niet uitblijven: Ludwig deed dramaturgie bij mijn regie en ik deed dramaturgie bij zijn regie. Zo maakten we een memorabele NACHTWAKE, stuk van Lars Noren, bij het Publiekstheater Gent (2002). Toen ik bij Toneelgroep De Appel in Den Haag begon te werken verloren we elkaar een tijdje uit het oog. Maar een viertal jaren geleden kwamen we elkaar terug tegen in Gent. Sindsdien gaan we wekelijks koffiedrinken bij Rosario aan het Gentse Belfort  We begonnen samen vertalingen te maken. Zo vertaalden we NIETS VAN MIJ van de Noorse auteur Arne Lygre en MARTELAAR van Marius von Mayenburg. En in alle stilte werken we aan een filmscenario gebaseerd op een boek van Stefan Kiesbye, NEXT DOOR LIVED A GIRL. Ludwig heeft een bijzonder scherp analytisch inzicht en een geweldig muzikaal gevoel. Vooraleer hij theater studeerde, rondde hij een opleiding als trompettist aan het conservatorium af. Zijn lezing van teksten alsof het partituren zijn met een bepaald ritme en een vormelijke architectuur zijn heel inspirerend.  Daarenboven is hij een wandelende discotheek gespecialiseerd in nieuwste muziek. Ludwig was één van de eersten aan wie ik mijn ideeën over een nieuw gezelschap vertelde. Hij was de eerste toetssteen. Ludwig is medestichter van vzw couRage en dramaturg van TROJAANSE VROUWEN. Samen resoluut kiezen voor een samenleving waar diversiteit een feit is.